A verseny leírásánál forrás volt: F1világ.hu
2009. június 7.
Button elverte a mezőnyt Törökországban
Jenson Button már az első körben átvette a vezetést, és onnantól kezdve irányítása alatt tartva a futamot, fölényes győzelmet aratott a Török Nagydíjon. A Brawn brit pilótája idei hatodik győzelmével tovább növelte előnyét a bajnokságban. A Red Bull duója állhatott még fel a dobogóra.
Button megállíthatatlannak bizonyult a hétvégi Török Nagydíjon, ahol először nem a pole-ból induló versenyző nyerte meg a futamot. A brit pilóta újabb győzelmével 26 pontra növelte előnyét a bajnokságban.
Sebastian Vettel, aki már az első körben elvesztette vezető pozícióját, a harmadik lett Mark Webber mögött, míg Button csapattársa, Rubens Barrichello egy borzalmas délután után feladta a küzdelmet.
Meleg, napos idő fogadta a versenyzőket a szezon hetedik állomásának helyet adó Török Nagydíjon, ahol a levegő hőmérséklete 32, a pályáé pedig 49 fok volt a rajt pillanataiban.
A pole pozícióból induló Vettel remekül kapta el a rajtot, és simán maga mögött tudta tartani Buttont, azonban már az első körben elvesztette vezető pozícióját, ugyanis egy picit megcsúszott az autója, így brit riválisa elment mellette.
A rajt legnagyobb vesztese a harmadik helyről induló Barrichello volt, aki vélhetően egy technikai probléma miatt csúnyán beragadt, így visszacsúszott a mezőny hátsó régiójába.
Jarno Trulli az ötödikről felugrott a harmadik helyre, ám a második körben Webber visszavette pozícióját, és megkezdte az előtte haladók üldözését.
Az elmúlt három Török Nagydíj győztese, Felipe Massa a rajtnál elment csapattársa, Kimi Raikkönen mellett, akit az élmezőnyből egyedüliként lágy gumikon induló Fernando Alonso, és a BMW-s Robert Kubica is megelőzött.
Miközben Button az élen már majd’ öt másodpercre növelte az előnyét a Red Bull duójával szemben, csapattársa a 12. helyen kemény csatát vívott Heikki Kovalainennel, aki nagyon okosan használta a KERS-t.
A nagy kakaskodásnak végül az lett az eredménye, hogy Barrichello egyik előzési manővere alkalmával megcsúszott, és keresztbe állt, mellyel visszacsúszott a 17. helyre, ahonnan elölről kezdhetett mindent.
A brazil szépen haladt előre, azonban a célegyenesre ráfordító sikánban nekicsúszott Adrian Sutilnak, amit a Brawn első vezetőszárnya bánt, ami egy előre be nem tervezett kiállást vont maga után – mellyel még lehetetlenebb helyzetbe került.
A kiállások első köre után változatlan maradt a sorrend, az egyedüli kavart az okozta, hogy a Red Bull menet közben taktikát váltott, és Vettel tíz körrel kevesebb üzemanyagot kapott, mint az élen álló Button, így a német pilóta néhány kör alatt teljesen ledolgozta közel öt másodperces lemaradását, ám egyszerűen képtelen volt áthámozni magát ellenfelén.
Az energiaital-gyárosok éppen ezért a tervezettnél előbb kiintették Button mögül, mert látták, hogy nem tudja kiautózni magából a maximumot, így inkább rátankoltak autójára, és úgy küldték vissza a pályára, de ezzel csapattársa, Webber elment mellette.
Húsz körrel a vége előtt Button már majd’ 20 másodperccel vezetett Webber előtt, és senkitől sem zavartatva autózott az élen, kicsit unalmassá téve a versenyt – amit már többen felróttak neki az elmúlt időben, mire csak annyit mondott, sajnálja, de erről inkább a többiek tehetnek, akik nem tudják felvenni vele a versenyt.
Az utolsó kiállások után már nem változott a sorrend. Button nem hogy visszavett volna utolsó etapjában, az utolsó körökig tovább növelte a különbséget a Red Bull duójával szemben, akik a végén nagyon közel kerültek egymáshoz Vettel eltolt kiállása miatt.
Button ezzel idei hatodik futamgyőzelmét aratta, és tovább növelte előnyét a bajnokságban, ami lassan eldőlni látszik, pedig még csak a szezon felénél sem járunk. Vettel ugyan megérkezett csapattársa nyakára, ám Webber végül megtartotta második helyét.
A negyedik Trulli lett a Toyotával, akit a Williams versenyzője, Nico Rosberg követett a harmadik helyen, míg a pontszerzők sorát Massa, Kubica, és Glock zárt a másik Toyotával.
A Ferrari világbajnoka, Raikkönen éppen hogy csak lecsúszott a pontszerzésről. A finn pilótát a kétszeres világbajnok Alonso követte a 10. helyen, akinek a forgalommal gyűlt meg a baja, míg a McLaren duója, Hamilton és Kovalainen csak a 13., illetve a 14. helyen végzett.
A Brawn idei első kiesését könyvelhette el, miután a bajnokság második helyén álló Rubens Barrichello tizenegy körrel a vége előtt beállt a boxba, és a mezőny hátsó régiójából feladta a küzdelmet.
Török Nagydíj, verseny:
1. Button
|
Brawn GP
|
1h26:24.848
|
2. Webber
|
Red Bull Racing
|
+6.714
|
3. Vettel
|
Red Bull Racing
|
+7.461
|
4. Trulli
|
Toyota F1
|
+27.843
|
5. Rosberg
|
WilliamsF1
|
+31.539
|
6. Massa
|
Ferrari
|
+39.996
|
7. Kubica
|
BMW Sauber
|
+46.247
|
8. Glock
|
Toyota F1
|
+46.959
|
9. Raikkonen
|
Ferrari
|
+50.246
|
10. Alonso
|
Renault F1
|
+1:02.420
|
11. Heidfeld
|
BMW Sauber
|
+1:04.327
|
12. Nakajima
|
WilliamsF1
|
+1:06.376
|
13. Hamilton
|
McLaren-Mercedes
|
+1:20.454
|
14. Kovalainen
|
McLaren-Mercedes
|
+1 kör
|
15. Buemi
|
Toro Rosso
|
+1 kör
|
16. Piquet
|
Renault F1
|
+1 kör
|
17. Sutil
|
Force India
|
+1 kör
|
18. Bourdais
|
Toro Rosso
|
+1 kör
|
Leggyorsabb kör: Button, 1:27.579
Kiesők:
Barrichello
|
Brawn GP
|
49
|
Fisichella
|
Force India
|
5
|